Vijf tips om roddelen te voorkomen
Roddelen is één van de gemakkelijkste manieren om de te zorgen dat:
- er onveiligheid en angst in je team ontstaat
- de ruimte om te leren verdwijnt
- geen nieuwe ideeën mee worden voorgesteld
- en teamleden hun hoofd niet meer boven het maaiveld uitsteken.
Kortom roddelen is iets dat je wilt voorkomen. Daarvoor heb ik hier vijf tips voor je!
Tip 1: Maak samenwerkingsafspraken
Spreek gewoon af dat je niet roddelt, samen de verantwoordelijkheid neemt voor de sfeer in je team en zorgt dat je anderen respectvol behandelt. Voor meer informatie over het maken van samenwerkingsafspraken, klik hier.
Tip 2: Vervang roddelen door positief over anderen praten
Zodra je merkt dat je niet positief over iemand kunt praten, praat dan niet. Het voegt niets toe. Het kan soms even fijn voelen om iemand weg te zetten, maar het bouwt niet op. Het bouwt zelfs de relatie met de collega aan wie je het vertelt niet, want als je over de een slecht praat, wie zegt dat je het niet over je collega doet? Als je de neiging merkt om iets negatiefs over iemand te vertellen, vervang het door iets positiefs te zeggen.
Tip 3: Houd elkaar verantwoordelijk
Houdt elkaar verantwoordelijk voor een goede sfeer in het team. Als je collega iets kritisch over een teamlid zegt, vraag of dit teamlid dit al weet. Spreek je collega’s daar dus op aan, want je bent met elkaar verantwoordelijk voor de sfeer in je team. Als je dit een stap verder wilt nemen en het tact ervoor hebt, kun je ook het gesprek met een collega aangaan, wat maakt dat een collega wil roddelen of daar behoefte aan heeft?
Tip 4: Geef collega’s geregeld waardering
Er zijn heel wat manieren om je collega waardering te geven, zolang het oprecht is werkt:
- Het uitspreken van je respect voor het werk dat een collega doet
- Een compliment voor een goede dienst, actie, taak, idee, gebaar of signalering
- Uitspreken dat je een collega een fijn iemand vindt
- Of zeggen dat je graag met iemand werkt
Juist die geregelde waardering zorgt ook dat er ruimte is om iets te delen wat minder gaat, zo kun je jouw ei kwijt bij de collega zelf in plaats van bij iemand anders.
Tip 5: Neem regelmatig een moment met je team om je samenwerking te evalueren
Soms kan het goed zijn even bewust bij je samenwerking stil te staan. Vraag je team of er geroddeld wordt, of collega’s de verleiding ervaren en gooi het open. Juist dit af en toe even bespreken zorgt dat er collega’s op het onderwerp blijven letten en dat geef roddelen minder kans.
Heb jij ook tips om roddelen te voorkomen, laat het weten!
Jan,
Wij hanteren een alternatieve aanpak.
Wij hoorden dat in Joodse traditie roddelen juist een positieve functie en connotatie heeft en maken daar gebruik van!
Daar zou roddelen namelijk een sociale rol hebben. Maar dan wel met de betekenis dat roddelen de groep dient te dienen en respectvol (!!!) gebeurt. Die betekenis van roddelen zijn wij kwijt geraakt.
Maar het kan dus gunstig gehanteerd worden. Namelijk als je met elkaar afspreekt dat je best over elkaar mag praten als dat maar respectvol gebeurt én de groep dient.
Stel je maar voor dat enkelen binnen een groep iets grappig of lastig vinden van een ander. Dan kan het functioneel zijn als betrokkenen dat bij elkaar ontdekken als gedeelde ervaring en daar samen een beeld over vormen. Enerzijds kan dat betrokkenen helpen daar beter mee om te gaan, en dus functioneel aan de groep. Ook kan het er toe leiden dat betrokkenen bedenken wat een constructieve en respectvolle manier is hierover met degene waar het om gaat dit te bespreken.
Alleen respectloos over elkaar praten achter iemands rug om is de betekenis die wij aan roddelen zijn gaan geven. Dat verziekt inderdaad werk- en leefverhoudingen.
Leuk toch?
Wat een leuke aanvulling. Roddelen gebruik ik ook wel eens als werkvorm tijdens een training of intervisie, maar dan wel waar degene waar het over gaat bijzit, dus eigenlijk kun je het dan weer geen roddelen noemen. Maar zoals jij schrijft, zolang het met een positieve bedoeling heeft, is er natuurlijk niets op tegen, helemaal eens!