Als je zelf een teambuilding organiseert of net start met samenwerken als team dan wil je vast je collega’s beter leren kennen. Hieronder zeven verschillende, luchtigere en diepgaandere kennismakers die zorgen dat je je collega’s beter leert kennen.
Kennismaker 1: Werkvorm Kennismaken met sleutelbos
2 minuten per persoon
Vraag elke deelnemer aan de hand van zijn/haar sleutelbos iets over zichzelf te vertellen.
Kennismaker 2: Werkvorm Kennismaken in drie vragen
2 minuten per persoon
Dit is mijn favoriete kennismaker. Gebruik deze drie vragen voor een snelle indruk: Hoe heet je? Met wie woon je? Wat is je grootste blunder? Doordat je bij elke vraag een stapje dieper gaat, krijg je al snel een beeld van de persoon. De eerste vraag weet iedereen, hoewel volledige namen soms onbekend terrein zijn. De tweede vraag is afhankelijk van het team meer of minder bekend en daarnaast levert de laatste vraag altijd hilarische verhalen op die je allemaal helpen beseffen dat we ook maar gewoon mensen zijn.
Variatie: Oefen je luistervaardigheid en wijs na het vertellen van je blunder iemand aan die je mag proberen samen te vatten.
Kennismaker 3: Werkvorm Kennismaken met je hand
2 minuten per persoon
Een kennismaker waarbij je vijf dingen over jezelf vertelt aan de hand van je vijf vingers. Je kunt afhankelijk van je doel verschillende betekenissen aan de vingers toekennen. Ik geef een aantal opties, gebruik ze niet allemaal maar kies er één uit of bedenk nog een alternatief. Let op, sommige opties zijn spannend. De eerstgenoemde optie is vaak de veiligste.
Duim: Vertel waar je goed in bent, waar je trots op bent,
Wijsvinger: Vertel waar je op gericht bent, waar je focus ligt
Middelvinger: vertel waar je een hekel aan hebt, waar je kwaad van wordt, waar je absoluut niet tegen kunt
Ringvinger: vertel waar je trouw/loyaal aan bent, van wie je houdt of met wie je een betere relatie wilt.
Pink: Vertel waar je niet zo goed in bent, wanneer je je klein voelt, of waar je nog in wilt groeien
Kennismaker 4: Werkvorm Kennismaken lucifer
+/- 30 seconden per persoon
Vraag deelnemers zichzelf voor te stellen in de tijd dat de lucifer brandt. Afhankelijk van de lengte van de lucifers en de manier van branden kunnen ze langer of korter praten. Een snelle werkvorm met een zekere hilariteit, hoewel sommige mensen het niet voor elkaar krijgen iets zinnigs te zeggen met een brandende lucifer in de hand.
Kennismaker 5: Werkvorm Kennismaken
Ongeveer 30 minuten
Deel eens wat ‘onschuldige’ persoonlijke zaken met collega’s zoals: waar je geboren bent, broers of zussen, op wat voor basisschool je zat, wat je als kind lastig vond, hobby’s, je eerste baan(tje). Juist deze onschuldige zaken helpen weer te zien en te beseffen dat achter elk teamlid een persoon zit, die ook gewoon een thuis heeft, alledaagse problemen en de boodschappen moet doen, iets dat we hoe logisch het ook klinkt, soms gewoon vergeten.
Variaties: Wil je het eenvoudiger maken, stel dan vragen die je met één of twee woorden kunt beantwoorden. Wil je het luchtiger maken, dan kan het grappig zijn om ze te vragen op één van de vragen een fout antwoord te geven en kun je collega’s laten raden welke van deze antwoorden niet klopte.
Kennismaker 6: Werkvorm Samenwerken met mijn buurman
2 minuten per persoon
Een leuke kennismaker voor teams die al wat langer samenwerken en waar een basis van veiligheid is. Vertel in één regel waarom het zo fijn is om samen te werken met je rechter buurman/buurvrouw. Het is bijzonder wat er gebeurt als mensen deze dingen uit durven spreken.
Kennismaker 7: Werkvorm Lastig en Leuk
Minimaal 5 minuten per persoon
Doe een rondje: deel met je teamleden twee persoonlijke dingen (mag van het werk, mag privé):
- Iets dat je lastig vindt en met je meedraagt
- Iets en iets waar je blij mee bent of een glimlach van krijgt als je eraan denkt.
Doe dit in deze volgorde zodat je afsluit met iets leuks. Let op! Deze werkvorm kan best heftig zijn, dus het is goed om hier op de veiligheid te letten binnen je team. Zakdoeken zijn niet altijd overbodig. Bij deze oefening kan een externe helpen om het in goede banen te leiden.
Meer werkvormen
Een andere leuke werkvorm om in je team te doen is de werkvorm ongeschreven regels.
DISC Profiel gebruiken binnen je team
in ModellenWaarom gebruik je een DISC profiel?
Het maken van een DISC profiel is een hulpmiddel om te begrijpen hoe we als mensen van elkaar verschillen. DISC geeft een taal die ons helpt over deze verschillen te praten.
Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht: ‘klim in deze boom’.
Waar staat DISC voor?
DISC is een persoonlijkheidsanalyse die vier verschillende uitersten onderscheidt:
Afbeelding mag gebruikt worden o.v.v. website
Deze vier kenmerken worden in een kwadrant ingedeeld door twee verschillende tegenstellingen die gaan over:
Associaties bij de DISC Profiel typen
De verschillende DISC typeringen zijn uitersten. Dat helpt om ze te begrijpen en tegelijkertijd is het zeldzaam dat iemand volledig binnen één stereotypering valt. Maar je zult ongetwijfeld mensen herkennen bij het lezen van de volgende vier stereotypering.
DISC Profiel: Stereotype Dominant
DISC Profiel: Stereotype Initiatief
DISC Profiel: Stereotype Stabiel
DISC Profiel: Stereotype Consciëntieus
Sterke kanten van verschillende persoonlijkheidstypen
Hieronder de sterke kanten van de verschillende DISC profielen. Ik geef ook sterke kanten aan van combinatieprofielen die op de grens liggen tussen het ene en het andere stereotype.
Werkvorm: DISC Analyse en Sterke eigenschappen
Voorbereiding: Print de sterke eigenschappen uit en geef deelnemers de mogelijkheid hieruit te kiezen.
Variatie:
Motiverende omstandigheden binnen het DISC Profiel
Iedereen wordt door andere omstandigheden gemotiveerd. Als je weet waar je ongeveer in het DISC profiel zit kun je hieronder kijken of dit klopt. Andersom kan natuurlijk ook, bekijk welke omstandigheden jou het beste motiveren en onder welke letter jij er het meeste tegenkomt.
Waardering of positieve feedback binnen het DISC Profiel
Alle typen mensen hebben waardering nodig, maar wel in een verschillende vorm:
Ontspanning in het DISC Profiel
Om nog eens door te gaan met de stereotyperingen binnen het DISC profiel, hoe ontspannen de stereotyperingen zich?
Verwachtingen binnen het DISC Profiel
Verwachtingen kun je ook indelen binnen het DISC profiel.
Afbeelding mag gebruikt worden o.v.v. website
Door deze verwachtingen zijn D en C, eerder teleurgesteld in anderen en C en S eerder teleurgesteld in zichzelf. I verwacht niet zoveel, dus is ook niet zo snel teleurgesteld.
Tegenovergestelde DISC profielen
Je hebt DISC profielen waarbij de twee sterkste kanten in de diagonaal liggen. Dat ervaar je soms als twee dingen tegelijk willen. Dit merk je doordat je twijfelt of verschillend reageert op soortgelijke situaties.
Meer leren over het DISC Profiel?
Natuurlijk is er nog veel meer te leren over het DISC profiel. Als je meer wil:
Wat is jouw ervaring met DISC? Laat hieronder een reactie achter.
Met deze methode krijg je je gedragsverandering echt voor elkaar
in TipsDit moet je weten over growth en fixed mindset voor je een compliment geeft
in OnderzoekenWat zijn de verschillen tussen growth en fixed mindset?
Change is the only constant. Zoek jij uitdagingen op en hou je ervan om jezelf te ontwikkelen? Of ga je ze juist liever uit de weg? Vraag je regelmatig om hulp van specialisten? Of vraag je liever niet om hulp? Aan de hand van herkenbare situatieschetsen zijn de verschillen aan te duiden.
Fixed mindset
Volgens neurowetenschapper Marcia Goddard zijn mensen met een fixed mindset ‘vastdenkers’. “Zij geloven dat hun intelligentie, talenten en capaciteiten vastliggen: je moet het doen met wat je hebt. Geen handige instelling in een tijd waarin de technologie zich exponentieel ontwikkelt,” aldus dr. Marcia Goddard.
Growth mindset
“Mensen met een growth mindset zijn intrinsiek gemotiveerd en werken niet alleen ‘voor de centen’. Ze zijn ontwikkelbaar en realiseren zich dat samenwerken een goede manier is om nieuwe vaardigheden aan te leren. In tegenstelling tot mensen met een fixed mindset zijn ze ook niet bang om fouten te maken. Ze zien in dat uit je comfortzone stappen de beste manier is om iets nieuws te leren,” zo weet Goddard te vertellen.
Niet zwart of wit
“Je mindset is niet zwart of wit, maar zit ergens tussen de twee uitersten in. Vanuit welke mindset je denkt, hangt af van de situatie. Iemand durft bijvoorbeeld niet om hulp te vragen – een teken van een fixed mindset -, terwijl hij wel graag uitdagingen aangaat: een teken van een growth mindset,” stelt dr. Goddard. Het is dus vrijwel onmogelijk om in alle situaties een growth mindset te hebben.
Mocht je bij een bedrijf werken waar je fouten mag maken, is het makkelijker om de growth mindset toe te passen. Daarentegen, bij een bedrijf waar fouten keihard afgestraft worden, kiezen mensen vaker voor de fixed mindset. Als werkgever of manager is het belangrijk om open te staan voor collega’s die fouten maken. Marcia Goddard zegt hierover: “goed voorbeeld doet goed volgen. Maar slecht voorbeeld ook. Topmensen zeggen vaak dat fouten maken mag, maar handelen er niet naar. De managers kopiëren het gedrag van de top weer in hun eigen team. Zo creëer je een cultuur waarin fouten maken niet mag. Dat is funest voor een growth mindset.”
Je signaleert iets en wilt feedback geven
Feedback geven hoort er nu eenmaal bij.
Niet doen: feedback opsparen voor de eerstvolgende meeting. Ook alleen feedback geven en niet ontvangen is iets wat je beter niet kunt doen.
Wel doen: vraag collega’s op werk actief om feedback over jezelf, ontvang deze met een open houding en bedank de gever. Ook als het moeilijk is om te horen.
Je moet iets doen wat je nog nooit gedaan hebt
Iets nieuws doen kan best spannend zijn.
Niet doen: denken dat je het perfect moet doen en niet om hulp durven vragen.
Wel doen: dit zien als een kans om te leren en hulp te vragen als je die nodig hebt. Ook al maak je fouten, je kunt er alleen maar van leren.
Je hebt een fout gemaakt
Fouten maakt iedereen, maar wat moet je dan wel en niet doen?
Niet doen: dit verzwijgen, wegmoffelen of de schuld afschuiven.
Wel doen: erkennen dat je een fout hebt gemaakt en laten zien wat je ervan hebt geleerd.
Fouten maken mag
De voormalig Amerikaanse basketballer heeft zijn succes te danken aan al de fouten die hij heeft durven maken. Van fouten maken kun je leren. Dus, maak fouten, erken ze, los ze op en leer ervan.
Meer leren?
Over de auteur
Lucas Koren is blogger bij YoungCapital. Hij schrijft graag over growth mindset en sollicitatietips. Oftewel, alles om werkenden en werkzoekenden te helpen.
Vijf soorten besluitvorming
in VoorbeeldenBinnen teams komen verschillende soorten besluitvorming voor, waarbij eigenlijk altijd meerdere besluitvormen gebruikt worden voor verschillende soorten besluiten. Ik stip hieronder de vijf verschillende soorten die ik ken aan.
Besluitvorming 1: Ad random: het lot beslist
Van het gooien van een muntje om de speelkant te mogen kiezen, of kijken wie er aan het langste eind trekt. Het lot laten beslissen kan soms een goede manier zijn. Het lot wordt soms gebruikt om met ethische keuzes in noodsituaties (wie krijgt het laatste beetje water?) niet zelf te hoeven kiezen. Maar ook als je er soms echt niet uitkomt en er geen zwaarwegende argumenten zijn, kan het lot laten beslissen soms helpen.
Zo hoorde ik van een team dat in hun eerste jaar niet kon beslissen wie met kerst moest werken. Ze besloten het lot te volgen en de jaren daarop de anderen aan de beurt te laten komen, of vrijwillig of door opnieuw het lot te werpen tussen de overgebleven collega’s.
Besluitvorming 2: Klassieke besluitvorming: één persoon beslist
Deze vorm is er in allerlei variaties. Zo’n persoon kan input vragen, een werkgroep oprichten en die vragen om advies, maar beslist uiteindelijk zelf. Ook binnen onze democratie komt klassieke besluitvorming veel voor. Natuurlijk wordt er in de raad en de eerste en tweede kamer veel gestemd, maar kleine beslissingen, verdere invullingen of andere zaken die niet belangrijk genoeg worden gevonden worden klassiek besloten.
Ook binnen teams komt deze besluitvorming voor. Veel dingen zul je overleggen maar er zijn allerlei momenten waarop één persoon beslist wat hij of zij wel of juist niet doet. Besluiten die je soms niet merkt en andere keren wel, bijvoorbeeld: ‘wanneer je de rapportage schrijft’.
Besluitvorming 3: Meerderheidsbesluit: meeste stemmen gelden
Als er geen formele leider is of het team zelf meer verantwoordelijkheden krijgt vraagt dit ook samen leren om besluiten te maken. De eenvoudigste manier is om dit te doen door te stemmen waarbij een meerderheid wint. Daar zijn allerlei varianten van waarbij je met elkaar kunt afspreken hoeveel teamleden er dan moeten zijn om een besluit geldig te laten zijn, of welke meerderheid nodig is om een beslissing te nemen. Maar in de basis hoeft niet iedereen het eens te zijn.
Nadelen van deze besluitvorming is de dictatuur van de meerderheid. Al is 40% van de teamleden compleet ongelukkig met de huidige besluiten in een democratie is dit mogelijk.
Vraag bij een meerderheidsbesluit om commitment
Een veelgemaakte fout bij het nemen van een meerderheidsbesluit is vergeten te vragen om commitment.
Toen ik op de middelbare school zat moest ik een briefje halen als ik te laat was. Dat wilde je niet want elke derde, zesde, negende en tiende keer gold er een sanctie. Niet alle leraren bleken het eens met dit systeem. Met als gevolg dat we als leerlingen na een paar weken prima wisten bij wie je wel een briefje moest halen en bij wie je gewoon eerst de les binnen kon proberen te komen.
In teams kom ik dat vaak tegen. Een aantal mensen die ‘het er niet mee eens waren’ houden zich afzijdig, leveren van de zijlijn commentaar en zijn vervolgens opgelucht als het inderdaad geen succes is geworden. Ze kunnen dan zelfs nog met de eer strijken en het falen van het team zien als hun eigen succes. Dat is geen effectief teamwerk.
Vragen om mee te doen of vragen commitment is belangrijk omdat er anders de kans bestaat dat de mensen die het oorspronkelijk niet eens was met het besluit niet meedoet. Dat heeft een saboterende werking, een besluit dat niet door het hele team uitgevoerd wordt heeft nu eenmaal minder effect en ook de kans van slagen neemt af.
Besluitvorming 4: Consensus: unaniem beslissen/iedereen een veto
Een besluit als team nemen is een uitdaging. Maar het is niet onmogelijk, ook niet als het team verschillende meningen heeft. Consensus gaat op zoek naar die besluiten die het team unaniem kan nemen. Waar kun je het wel mee eens zijn.
Consensus vraagt stoppen met overtuigen en de stap moeten maken naar het praten in voorstellen en waar nodig het stellen van vragen. Het gaat erom elkaar in de boot te krijgen. Communicatie kost zo op de korte termijn vaak meer tijd, maar op de lange termijn pluk je de vruchten. Het is soms nodig om water bij de wijn te doen. Een vraag die je daarbij zou kunnen stellen is ‘wanneer zou je er wel mee in kunnen stemmen?’
Besluitvorming 5: Consent: iedereen kan zich erin vinden
Als je het niet eens kunt worden kun je besluiten met consent. Daarbij probeer je met elkaar te zoeken naar een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Het is wellicht uiteindelijk voor niemand wat ze precies hadden gewild maar eindelijk de beste optie. Dit komt bijvoorbeeld voor als je onregelmatige roosters moet maken. Als je geen consensus kunt bereiken dan ga je voor consent.
Consent vraagt goed luisteren. Een zin die vaak gebruikt wordt in het zoeken naar consent is: wanneer zou je jezelf er wel in kunnen vinden.
Meer informatie:
Kennismakers, 7 keer je collega’s beter leren kennen
in WerkvormenAls je zelf een teambuilding organiseert of net start met samenwerken als team dan wil je vast je collega’s beter leren kennen. Hieronder zeven verschillende, luchtigere en diepgaandere kennismakers die zorgen dat je je collega’s beter leert kennen.
Kennismaker 1: Werkvorm Kennismaken met sleutelbos
2 minuten per persoon
Vraag elke deelnemer aan de hand van zijn/haar sleutelbos iets over zichzelf te vertellen.
Kennismaker 2: Werkvorm Kennismaken in drie vragen
2 minuten per persoon
Dit is mijn favoriete kennismaker. Gebruik deze drie vragen voor een snelle indruk: Hoe heet je? Met wie woon je? Wat is je grootste blunder? Doordat je bij elke vraag een stapje dieper gaat, krijg je al snel een beeld van de persoon. De eerste vraag weet iedereen, hoewel volledige namen soms onbekend terrein zijn. De tweede vraag is afhankelijk van het team meer of minder bekend en daarnaast levert de laatste vraag altijd hilarische verhalen op die je allemaal helpen beseffen dat we ook maar gewoon mensen zijn.
Variatie: Oefen je luistervaardigheid en wijs na het vertellen van je blunder iemand aan die je mag proberen samen te vatten.
Kennismaker 3: Werkvorm Kennismaken met je hand
2 minuten per persoon
Een kennismaker waarbij je vijf dingen over jezelf vertelt aan de hand van je vijf vingers. Je kunt afhankelijk van je doel verschillende betekenissen aan de vingers toekennen. Ik geef een aantal opties, gebruik ze niet allemaal maar kies er één uit of bedenk nog een alternatief. Let op, sommige opties zijn spannend. De eerstgenoemde optie is vaak de veiligste.
Duim: Vertel waar je goed in bent, waar je trots op bent,
Wijsvinger: Vertel waar je op gericht bent, waar je focus ligt
Middelvinger: vertel waar je een hekel aan hebt, waar je kwaad van wordt, waar je absoluut niet tegen kunt
Ringvinger: vertel waar je trouw/loyaal aan bent, van wie je houdt of met wie je een betere relatie wilt.
Pink: Vertel waar je niet zo goed in bent, wanneer je je klein voelt, of waar je nog in wilt groeien
Kennismaker 4: Werkvorm Kennismaken lucifer
+/- 30 seconden per persoon
Vraag deelnemers zichzelf voor te stellen in de tijd dat de lucifer brandt. Afhankelijk van de lengte van de lucifers en de manier van branden kunnen ze langer of korter praten. Een snelle werkvorm met een zekere hilariteit, hoewel sommige mensen het niet voor elkaar krijgen iets zinnigs te zeggen met een brandende lucifer in de hand.
Kennismaker 5: Werkvorm Kennismaken
Ongeveer 30 minuten
Deel eens wat ‘onschuldige’ persoonlijke zaken met collega’s zoals: waar je geboren bent, broers of zussen, op wat voor basisschool je zat, wat je als kind lastig vond, hobby’s, je eerste baan(tje). Juist deze onschuldige zaken helpen weer te zien en te beseffen dat achter elk teamlid een persoon zit, die ook gewoon een thuis heeft, alledaagse problemen en de boodschappen moet doen, iets dat we hoe logisch het ook klinkt, soms gewoon vergeten.
Variaties: Wil je het eenvoudiger maken, stel dan vragen die je met één of twee woorden kunt beantwoorden. Wil je het luchtiger maken, dan kan het grappig zijn om ze te vragen op één van de vragen een fout antwoord te geven en kun je collega’s laten raden welke van deze antwoorden niet klopte.
Kennismaker 6: Werkvorm Samenwerken met mijn buurman
2 minuten per persoon
Een leuke kennismaker voor teams die al wat langer samenwerken en waar een basis van veiligheid is. Vertel in één regel waarom het zo fijn is om samen te werken met je rechter buurman/buurvrouw. Het is bijzonder wat er gebeurt als mensen deze dingen uit durven spreken.
Kennismaker 7: Werkvorm Lastig en Leuk
Minimaal 5 minuten per persoon
Doe een rondje: deel met je teamleden twee persoonlijke dingen (mag van het werk, mag privé):
Doe dit in deze volgorde zodat je afsluit met iets leuks. Let op! Deze werkvorm kan best heftig zijn, dus het is goed om hier op de veiligheid te letten binnen je team. Zakdoeken zijn niet altijd overbodig. Bij deze oefening kan een externe helpen om het in goede banen te leiden.
Meer werkvormen
Een andere leuke werkvorm om in je team te doen is de werkvorm ongeschreven regels.
Werkvorm: De blinde kelner
in WerkvormenWerkvorm: De blinde kelner
Overzicht
De teams, bestaande uit 6 personen, moeten erin slagen om een wijnfles te vinden, te ontkurken en de wijn in te schenken in een wijnglas. De teamleden moeten allemaal even veel bijdragen en mogen niet meer dan één element van de opdracht uitvoeren. Minimaal vijf teamleden moeten geblinddoekt zijn.
Voorbereiding
Geen specifieke voorbereiding noodzakelijk
Benodigdheden
Aan de slag
Het winnende team kan worden bekendgemaakt zodra elke teamleider wat wijn heeft gedronken (of zodra de eerste dit heeft gedaan). Deel eventueel een beloning uit.
Evaluatie
Mogelijke vervolgstap
“Bevriezingsverschijnselen” is een andere uitdaging met blinddoeken waarbij de nadruk ligt op de effectiviteit in communiceren van de teamleider.
Werkvorm bevriezingsverschijnselen
in WerkvormenWerkvorm Bevriezingsverschijnselen
Overzicht
Een op een scenario gebaseerde uitdaging voor teams van 4-5 personen die een leider kiezen en vervolgens een tent opzetten om voor beschutting te zorgen. Het team is in dit scenario een groep verkenners op Antarctica die slecht weer hebben opgelopen. Als gevolg van de slechte weersomstandigheden heeft de teamleider last gekregen van bevriezingsverschijnselen aan beide handen en is hij/zij niet in staat om fysiek te helpen met het opzetten van de tent. De rest van het team heeft ondertussen last gekregen van sneeuwblindheid waardoor ze niets meer kunnen zien.
Voorbereiding
Zorg dat je zelf weet hoe je de tent moet opzetten door de instructies door te lezen. LET OP! Niet alle tenten zetten op dezelfde manier op.
Benodigdheden
Aan de slag
Evaluatie
Mogelijke vervolgstap
De vragenlijst voor de Belbin teamrollen kunnen worden gebruikt om de verschillende stijlen en sterktes binnen het team naar voren te brengen.
Werkvorm de verbindende band
in WerkvormenDe verbindende band
Overzicht
Deze oefening komt het organiseren van samenwerking naar voren. Een team moet aan elkaar verbonden zo snel en effectief mogelijk van a naar b komen. Elke poging daarna mag gebruikt worden om hun eerste tijd te verbeteren.
Voorbereiding
Stel vooraf vast hoe ontvankelijk de deelnemers zijn voor een grapje. Deze oefening vraagt een open geest en een goed gevoel voor humor.
Benodigdheden
Aan de slag
Evaluatie
Mogelijke vervolgstappen
“Droomreisje” en “levensplan”
Werkvorm: Droomreisje
in WerkvormenWerkvorm: Droomreisje
Overzicht
‘Werkvorm: droomreisje’ is een luchtige introductie die deelnemers aanmoedigt iets meer te weten te komen over hun collega’s. De werkvorm stimuleert denken in mogelijkheden en creativiteit. Koppels van twee wordt gevraagd te omschrijven hoe ze met hun tijd en geld om zouden gaan als ze een maand lang oneindig veel geld hadden. Hierbij hebben ze een maand lang verlof van alle werk en thuis en sociale verplichtingen. Deze droomreisjes worden vervolgens gedeeld met de hele groep.
Voorbereiding
Denk zelf van tevoren na over hoe je eigen droomreisje eruit zou zien. Mocht dit nodig zijn kun je dit gebruiken als voorbeeld.
Benodigdheden
Deze oefening kan in elke opstelling worden uitgevoerd. Door de tafels in een teamwork opstelling te zetten kan de communicatie wel worden gestimuleerd. Reisgidsen en vakantiebrochures
kunnen helpen als bron van inspiratie.
Aan de slag
Evaluatie
Mogelijke vervolgstap
Droomreisje geeft krachtig aan welke energie en inzicht voortkomen uit het delen van ideeën. Activiteiten zoals het in kaart brengen van je leven en de tijd die je besteed aan niet-werk gerelateerde gesprekken helpen dit inzicht verder uit te breiden.
Teambuilding activiteiten organiseren, zelf doen of een professional inhuren?
in InitiatievenTeambuilding activiteiten organiseren, zelf doen of een professional inhuren?
Teambuilding activiteiten organiseren
Wat is teambuilding?
Wat maakt een teambuilding geslaagd?
Zelf teambuilding activiteiten organiseren
Hoet moet je teambuilding activiteiten organiseren
Teambuilding activiteiten laten organiseren
Teambuilding opdrachten instrueren, oefen met familie of vrienden
Hoe een teambuilding activiteit kan leiden tot verandering in je team
Reflecteren op een teambuilding activiteit
Teambuilding activiteiten op een goede manier afronden