Feedback is een onderwerp waar ik veel trainingen over geef. Het is breed en raakt: communicatie, persoonlijk leiderschap, openheid, eerlijkheid, veiligheid en respect eigenlijk de complete samenwerking en sfeer in je team. Vragen naar feedback en feedback ontvangen vraagt kwetsbaarheid van jezelf, maar ook van de mensen die je feedback geven, zij zijn tenslotte degene die iets laten zien over wat ze vinden en denken.
Vorige week publiceerde ik twintig tips voor het beter geven van feedback, daar kreeg ik zulke leuke reacties op dat ik ook twintig tips voor het feedback ontvangen voor je heb. Ik hoop dat een heleboel tips je bekend voor zullen komen, maar uiteindelijk gaat het om de toepassing.
5 tips voorafgaand aan het feedback ontvangen
- Vraag specifiek naar het gene dat je wilt weten.
- Bereid mensen voor op je vraag om feedback, vertel bijvoorbeeld dat je na je dienst feedback wilt
- Geef grenzen aan voor de feedback, vraag bijvoorbeeld om drie tips. Zo voorkom je dat je zelf geïrriteerd raakt van overenthousiaste feedback-gevers.
- Vraag door, bijvoorbeeld ‘wat wil je nog meer zeggen?’ totdat je het verhaal compleet hebt.
- Vraag niet alleen om kritische feedback maar ook om positieve. Een gemakkelijke manier is om te vragen om wat er beter kan en wat er al goed gaat.
5 tips om in je achterhoofd te houden
- Besef dat kritische feedback geen persoonlijke aanval is, maar een (noodzakelijk) onderdeel van je leerproces.
- Ga uit van de goede intenties van de ander, ook als de feedback kritisch is: als mensen de moeite nemen om je feedback te geven hebben ze je groei voor ogen.
- Na tip 7: wees bewust dat mensen soms geen goede intenties hebben. Je kunt gericht vragen ‘hoe kan ik dit verbeteren?’ werkt dat niet, bedank ze voor hun tijd en beëindig het gesprek.
- Accepteer het resultaat van jouw gedrag als werkelijkheid voor die persoon, ook al ben je het er niet mee eens.
- Weet welke moeite feedback kost: feedback ontvangen is moeilijk, het goed geven van feedback moeilijker en kritische feedback geven kost vaak het meeste moeite.
6 tips bij het feedback ontvangen
- Maak het voor de ander zo plezierig mogelijk om je feedback te geven: ga niet in discussie en schiet niet in de verdediging.
- Luister! Gebruik alle luistertechnieken die je tot je beschikking hebt om te zorgen dat je de boodschap goed binnen krijgt.
- Stel vragen zodat de boodschap helder wordt, verkeerde aannames en misverstanden voorkomen worden, maar zorg dat je niet aanvallend overkomt.
- Schat feedback van nieuwkomers op waarde, deze feedback is vaak betrouwbaar en geeft informatie die je van de oudgedienden niet had gekregen.
- Vraag om advies over wat je zou kunnen veranderen en wat juist niet.
- Bedank voor de feedback, zorg ervoor dat mensen het fijn vinden om je feedback te geven.
4 tips na het feedback ontvangen
- Probeer de suggesties uit die je krijgt en maak deze zichtbaar.
- Geef fouten toe, als je een fout hebt gemaakt hebt dan is een onmiddellijk excuus aan de juiste mensen en directe actie om volgende fouten te voorkomen de beste manier van reageren.
- Gebruik positieve feedback als motivatie om te blijven groeien en te verbeteren wat al goed gaat.
- Kom achteraf nog eens terug bij de persoon die je heeft geholpen met goede feedback, vertel wat je ermee hebt gedaan en bedank ze nog eens.
Meer leren?
- Kies uit de tips een aantal tips die handig zijn voor jou om toe te passen en ga hier in de praktijk mee aan de slag.
- Organiseer een training feedback geven en ontvangen en nodig me uit om er iets over te vertellen!
- Lees het artikel over feedback geven.
Het lijkt me leuk te horen welke tip over feedback ontvangen jij opvallend vindt en misschien ook welke tip ik nog zou kunnen toevoegen, alvast dank voor je reactie!