Samenwerkingafspraken
Veerkracht in je team creëren door een basis waar je als team altijd op terug kunt vallen.
De training feedback geven is de training die we het meeste verzorgen binnen de zorg. Het aanspreken van collega’s is niet altijd even gemakkelijk. Alleen binnen de zorg kan dit ernstige gevolgen hebben, zo is juist het elkaar scherp houden belangrijk voor de kwaliteit van zorg.
Het niet durven aanspreken van een chirurg als hij zijn handen vergeet te wassen ofwel het aanspreken van een collega die ongepast bij een bewoner zijn woning binnen stapt dan wel onzorgvuldig is met medicatie. Ook positief is het belangrijk, vertel bijvoorbeeld juist wel wat iemand goed doet, zodat ze daarmee door kunnen gaan en niet hoeven blijven zoeken naar de oplossing. Ook bij het met elkaar zoeken naar de juiste aanpak en werkwijze is feedback geven essentieel.
Stel dat de inspectie jullie team niet zou toetsen op het naleven van regels, maar op het geven van feedback?
Het is zo belangrijk dat zonder feedback de samenwerking steeds stroever gaat lopen. Daarom is het goed om te blijven checken hoe je de boel weer gesmeerd laat lopen. Dat doen we tijdens de training feedback geven.
Dat feedback geven juist in de zorg een thema is, kom doordat mensen in de zorg graag behulpzaam, vriendelijk en lief voor collega’s zijn. Wanneer je dat soms even niet moet zijn bij kritische feedback, klopt dat gevoelsmatig niet altijd. Maar zoals we in de training feedback geven je ook leren, dat gevoel is onterecht en dat leg ik in het filmpje hieronder ook uit.
Er zijn heel wat trainingen die gaan over feedback geven. Maar deze richten zich niet allemaal zich specifiek op de zorg, daarbij zijn lang niet alle trainingen echt concreet. Want vergis je niet, hoewel mensen het achteraf heel waardevol vinden, het oefenen met feedback geven vindt niet iedereen even fijn. Van een trainer vraagt het daarom wat moed om de groep daartoe te zetten.
Zelf heb ik het eens meegemaakt en al heel vaak gehoord dat een trainer aan het einde van de training zei: ‘en nu doen hè?’ En wat is het resultaat van zo’n training? Een week heeft iedereen het scherp en daarna zakt het langzaam weg.
In de training moet je meer doen dan alleen de theorie uitleggen. Sterker nog, op mijn website geef ik de theorie graag weg, want in de training besteed ik hier liever niet teveel tijd aan. Trainen is oefenen. Kinderen leren met vallen en opstaan, volwassenen ook, dus gaan we actief aan de slag om te oefenenen met het geven en ontvangen van feedback.
Het geven van feedback betekent letterlijk iemand iets teruggeven of iemand voeden. Dat heeft als doel dat iemand groeit, want het laat je weten dat je op de goede weg zit. Zo verbetert dit de kwaliteit van je samenwerking en daarmee van je werk.
Er zijn drie soorten feedback. Je hebt positieve feedback of complimenten die kent iedereen wel. De tweede vorm is lastiger: kritische feedback geven ookwel opbouwende feedback genoemd. Soms halen mensen dit door elkaar met de derde vorm van feedback geven: negatieve feedback. Negatieve feedback is zoals het woord al betekent letterlijk het tegenovergestelde van feedback. Het is niet bedoeld om iemand te voeden, te helpen of te laten groeien, maar juist om iemand af te breken.
Complimenten of positieve feedback geven zijn essentieel voor de kwaliteit van de zorg. Want als we weten wat we goed doen willen we daar meer van doen. De positieve feedback werkt het beste als je er de tijd neemt, vervolgens mensen recht in het gezicht vertelt wat ze goed deden en er daarbij op let dat je dit in detail doet. Vertel dus wat het betekent dat ze dit goed deden voor jou, de cliënt of voor iemand anders. Moedig ze daarnaast aan hier vooral mee door te gaan.
De tweede vorm, kritische feedback geven vinden mensen vaak lastiger. Zeker medewerkers binnen de zorg willen liever aardig zijn dan elkaar confronteren met iets dat beter zou kunnen. Toch is juist deze feedback essentieel en daarmee ook belangrijk voor de kwaliteit.
Bedenk maar eens wat er gebeurt als een chirurg niet aangesproken zou worden als hij vergeet zijn handen te wassen voor de operatie, je zou er niet willen liggen. Deze vakinhoudelijke feedback is belangrijk, maar nog veel vaker gaat feedback over gedrag.
Die snelle collega is net even iets te vlug, of de precieze collega is even net te perfectionistisch of die georganiseerde collega is even te weinig flexibel. Ik zeg dat bewust op die manier, want daar zit gelijk de sleutel voor het aanspreken van je collega. Je kunt het hebben over hun kracht en daarmee ook over hun valkuil en daardoor hoe je de balans houdt.
Negatieve feedback kun je maar beter niet geven en dus ook beter niet aannemen. Feedback die geen positieve intentie heeft maar juist bedoelt is om je af te breken helpt niemand. Zowel niet voor jou als voor degene die het je geeft. Als iemand het toch doet dan mag je het gesprek afkappen of iemand bevragen op zijn of haar intentie, is die bedoelt om je op te bouwen? Zo nee, dan is het negatief.
Feedback geven is niet altijd gemakkelijk, het helpt om ermee te oefenen, dat kan binnen teams, met één collega of gewoon met jezelf. De eerste oefening feedback geven die ik voor je heb is een oefening in het geven van kritische feedback.
Er zijn talloze inzichten die deelnemers meenemen uit de training die gaat over het geven en ontvangen van feedback. Zoals dat iedereen eigenlijk wel feedback wil hebben.
Eén van de inzichten die ik vaak hoor is dat feedback geven vooral heel moeilijk is voordat je het geeft. Je moet je er bewust toe zetten. Mensen kunnen er lang mee in hun hoofd blijven lopen.
Door feedback weet je wat je goed kunt en waar je beter in kunt worden. Door kritische feedback leer je wat je nog kunt leren, maar daar zit vaak ook je kracht achter verstopt. En door de positieve feedback wordt dit bekrachtigt. Dat zorgt voor geloof in jezelf.
Door de juiste feedback op het juiste moment leer je sneller. Want je hoort direct als iets goed of fout is. Soms wil je even aan kunnen modderen om iets te leren, maar het helpt om daarna te horen of je iets goed doet of juist verkeerd. Soms ben je het dan niet eens, maar dan volg wel een goed gesprek.
Het uitspreken wat er gebeurt in de samenwerking en tussen jou en je collega zorgt dat je weet wat je aan elkaar hebt. Nadat iemand zich uitgesproken heeft is er namelijk niets meer tussen jullie. Daarnaast word je jezelf bewust van de blinde vlekken die je (net zoals iedereen) hebt.
In de training feedback geven en ontvangen ga je binnen oefeningen feedback geven. Ik stel vragen, vertel ik iets over feedback en dan gaan we er samen mee aan de slag. Met het positieve feedback geven én met de kritisch opbouwende feedback. Een ochtend, middag of avond met je collega’s uitvinden wat voor jullie team werkt. Daarbij gaat het niet om de theorie, maar om de praktijk! Daar ben ik zo van overtuigd dat ik de theorie gratis beschikbaar stel. Vul je e-mail adres in zodat ik ervoor kan zorgen dat je de theorie feedback geven in 40 handige tips zo snel mogelijk krijgt. Maar je kunt hieronder ook direct meer informatie vragen over de training feedback geven.
Het programma is opgebouwd uit verschillende werkvormen die je meenemen langs de volgende thema’s:
Ervaringsleren verbindt je hoofd met je hart en handen. Daardoor ga je het effect voelen van wat je leert en krijg je het echt in de vingers.
Omdat elk team anders is, is elke training verschillend. Zo blijft het voor mij interessant en weet je zeker dat je iets op maat krijgt.
Verwacht geen droge theorie. Kinderen leren door te oefenen, met vallen en opstaan. Volwassenen ook.
De training wisselt af tussen zitten en staan, serieuze momenten en lol, nadenken over jezelf en je collega’s en luisteren en doen.
De vorming was interessant, anders dan andere vormingen omdat het concreet was. Praktijk en theorie afgewisseld met concrete voorbeelden.
Voor wie is de training feedback geven bedoeld?
De training is ontworpen voor teams die goed willen samenwerken. Dat kan als je net start met samenwerken, dan leer je door de oefeningen je collega’s direct al beter kennen. Maar ook als je al langere tijd samenwerkt leer je gegarandeerd nieuwe dingen over je collega’s. Daarnaast is de training voor teams met een hart voor de zorg, hulpverlening of ondersteuning die ze geven en die daarom willen investeren in de samenwerking.
Met hoeveel mensen kan ik deelnemen aan de training?
Met je gehele team. Aangezien het om jullie draait, passen wij de training aan naar jullie team en organisatie. Of je dus een team hebt van twee mensen, één waarbij je niet eens als je collega’s kent of iets daar tussenin, we kunnen aan de slag!
Waarom zou ik deze training feedback geven kiezen?
We zijn gespecialiseerd in het werken met teams in de zorg, ondersteuning en hulpverlening. Daarnaast leren we van elke training en elk stukje feedback ontvangen we graag en proberen we dan ook te gebruiken. Daardoor is onze training al zovaak verandert, aangescherpt, aangepast en daardoor alleen maar beter geworden. En al zeggen we het zelf, dit is de beste training die wij kennen, maar lees liever wat je collega’s over ons zeggen.
Wat kost de training feedback geven en ontvangen?
Dat verschilt per groepsgrote en is ook afhankelijk van de specifieke vraag en invulling. Vraag hieronder meer informatie aan, dan gaan we in gesprek en geven we aan wat we voor je kunnen betekenen en wat de kosten hiervan zijn.
Krijg ik punten voor deze training?
We zijn bezig met het accrediteren van de training, omdat we al door het CRKBO erkent zijn is dat niet zo moeilijk. We hebben al heel wat voorbereid, maar we zetten de stap om te accrediteren telkens als we de vraag daarvoor van een organisatie krijgen. Mocht je dit willen geef dit hieronder dan even aan!
Vul hieronder je gegevens in, dan neem ik contact met je op.
Waarom deze training?
Snelle reactie, meestal binnen 24 uur, vaak eerder.
Je gegevens zijn veilig. Ik heb respect voor je privacy.
Gratis en eerlijk advies, beloofd.